Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Hållbar utveckling - Att undervisa utifrån helheter och sammanhang

Hållbar utveckling - Att undervisa utifrån helheter och sammanhang

Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2008. 144 sidor.

Mycket gott skick. Lite märken finns på pärmen.

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9789147084739
Titel
Hållbar utveckling - Att undervisa utifrån helheter och sammanhang
Författare
Björneloo, Inger
Förlag
Liber
Utgivningsår
2008
Omfång
144 sidor
Bandtyp
Häftad
Vikt
201 g
Språk
Svenska
Baksidestext
I slutet av nian skriver Nancy ett brev till sin lärare. Hon bekymrar sig över sakernas tillstånd i världen och undrar varför vuxna gör så lite.
"Ingen i min omgivning tar det på allvar, att jorden är på väg mot sitt slut. Är det slut nu? Eller kan vi hjälpas åt och fortsätta utveckla vår älskade planet? Jag tänker på det jämt, som om det är mitt eget liv som står på spel. Men det är värre än ett liv. Det handlar om miljontals organismer som hotas och det är på grund av oss. Nu är det vår skyldighet att rädda det som hotas. Jag hoppas att vi som är skyldiga en dag hittar en lösning på detta."

Läs mer
Enligt Lgr 11 ska miljöperspektivet genomsyra all undervisning i svensk grundskola. Undervisningen ska belysa hur samhällets funktioner och vårt sätt att leva och arbeta kan anpassas för att skapa en hållbar utveckling. Hur kan man då som lärare svara på Nancys och andra elevers oro inför framtiden? Det finns inget facit och inga färdiga sanningar när det handlar om detta arbete . Det finns många lärare som prövar olika vägar i sin undervisning, som reflekterar över vad som sker, knyter ihop komplexa frågor i vardagen och samarbetar för att skapa sammanhang för eleverna. I den här boken som bygger på intervjuer med lärare i förskolan, grundskolan och på gymnasiet träffar läsaren några av dem, och i boken ges flera konkreta exempel på ämnesövergripande arbete med elever i olika åldrar.
Denna nya upplaga av Hållbar utveckling – att undervisa utifrån helheter och sammanhang är uppdaterad i linje med skolans nya styrdokument och aktuella forskningsperspektiv.

Om författarna
Inger Björneloo arbetar som lektor vid Göteborgs universitet, Institutionen för didaktik och pedagogisk profession.