Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Amason

Amason

Vinyl LP.

Nära nyskick. LP, MNWP 129 (1983 / 1983). Tant Strul var ett kvinnligt punkband, bestående av Kajsa Grytt, Malena Jönsson, Liten Falkeholm och Nike Noja. Alla texter finns på innerpåsen, som också rymmer ett antal fotografier."Även i de mest progressiva musikgenrer skrivs kvinnorna ofta ut ur historien. I historiebeskrivningen av den första svenska punkvågen nämns vanligtvis Ebba Grön, KSMB, Lädernunnan och (kanske) Attentat. Påfallande sällan nämns Tant Strul, Pink Champagne, Mare Kandre, Aptit, att Freddie Wadling lät bättre i samklang med Anna-Lena Karlssons överstämmor eller hur Anna Gustafssons egensinniga orgelslingor karaktäriserade Garbochocks ljudbild.Troligtvis beror det på att de manliga musikjournalister som primärt har författat musikhistorien hellre lyfter fram manliga musiker än kvinnliga. Att den skeva könsfördelningen skulle bero på kvinnofrontade bands avsaknad av kvalité är såklart inte sant. Men för den som händelsevis inte låter sig övertygas presenterar jag Tant Struls Amason (1983) som Bevismaterial A.Tant Strul var onekligen en del av den svenska punkvågen, men stod alltid lite avsides. Texterna var aldrig anklagande eller obstinata och musiken hade – som Kajsa Grytt har beskrivit det – ett skört och trasigt skimmer över sig. Tant Strul sjöng om åtrå, fysisk kärlek, längtan och osäkerhet, vilket inte var helt okontroversiellt i dess tidsera och kontext. Det fanns aldrig några poser i Tant Struls universum. Inga skyddande lager eller förskönande omskrivningar. Ibland var de rentav ett öppet sår, redo att särskådas och i värsta fall kritiseras. Men det var en risk värd att ta.På Amason var Tant Strul i sitt esse. Den självbetitlade debuten var visserligen explosiv och övertygande, men något trevande. Uppföljaren Amason är popperfektion – från de inledande suggestiva trummorna på ”Amason”, via Malena Jönssons elegant vemodiga pianosolon och Kajsa Grytts sköra gitarrfigurer till de hjärtskärande stråkarna på avslutande ”Vild Blomning”.Det redan nämnda trasiga uttrycket gör sig påmint i varje andetag och minsta beröring av pianotangenterna som går att uttyda på Amason. Ett vemodigt skimmer som envist implementerar sig innanför huden och fortplantar sig i varenda nerv, hjärtslag och tårkanal. Samtidigt finns ett driv i Nike Markelius galopperande trumspel och Liten Falkeholms punkterande basgångar som ger Amason en punkig underton.Varenda låt på Amason är en potentiell postpunkhit och de flesta textrader tycks vara skrivna för att citeras med läppstift längs ens partners ryggtavla. Kajsa Grytt är självskriven som en av vårt lands främsta rocklyriker, men lika mycket är Tant Strul popgenier. Att ”Dunkar Varmt” är en så fullkomligt genuin och drabbande popkulturell kärleksförklaring beror minst lika mycket på texten som ackordföljderna, melodierna och arrangemanget. Detsamma gäller för samtliga låtar som utgör Amason.Amason må vara

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish