Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Bildundervisning och lärande genom bilder

Bildundervisning och lärande genom bilder

Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2017. 200 sidor.

Gott skick. Lätt snedläst med lite lagerspår på omslaget. En del överstrykningar med överstrykningspenna under de första 50 sidorna. Därefter är inlagan helt ren.

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9789147122271
Titel
Bildundervisning och lärande genom bilder
Författare
Åsén, Gunnar
Förlag
Liber
Utgivningsår
2017
Omfång
200 sidor
Bandtyp
Häftad
Mått
170 x 240 mm Ryggbredd 10 mm
Vikt
392 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Den här boken handlar om bildpedagogik och hur man kan lära genom bilder. Begreppet bildpedagogik brukar knytas till bildämnet och bildundervisningen – det utrymme i skolan där eleverna främst får arbeta med bilder. Men i vissa avsnitt i boken sträcker sig begreppet vidare än så, och handlar då om hur bilder kan vara ett redskap för lärande i de flesta av skolans ämnen eller i stort sett i all undervisning.
I boken ges bland annat exempel på hur man kan arbeta ämnesintegrerat med bild och andra ämnen – som en väg till kunskap och lärande. Här beskrivs hur bilder kan användas som specialpedagogiskt redskap, hur man kan använda bild för att lära nyanlända svenska språket samt hur bildämnet kan stärka det talade och skrivna språket bland elever med annat modersmål än svenska. Dessutom belyses olika aspekter av bildämnet och bildundervisningen: ämnets tradition och potential, digitaliseringen av ämnet, ämnesdidaktiska frågor och bedömning och betygsättning. Det avslutande kapitlet handlar om hur barns bilder kan fungera som en visuell kunskapskälla i samtal om och utvärderingar av skolan samt som kulturhistoriskt källmaterial i forskning.
Boken riktar sig främst till blivande och yrkesverksamma lärare på grundskolans olika stadier.
Om författarna
Gunnar Åsén (red) är professor emeritus i didaktik vid Stockholms universitet och gästprofessor på Konstfack.
Övriga medverkande författare är: Pia Bohlin, Barbro Johansson, Linda Leib, Ulla Lind, Anders Marner, Stina Myringer Karlsson, Ann-Charlotte Säfbom, Lennart Åkman, Lisa Öhman och Hans Örtegren.