
The Business Book: Big Ideas Simply Explained
Inbunden bok. Dorling Kindersley (DK). 2014. 352 sidor.
Gott skick.
ISBN 9781409341260
Engelsk
Bokens syfte är att avmystifiera affärsvärlden och förklara över 100 av de viktigaste teorierna och idéerna inom företagsekonomi och ledarskap. Den täcker ett brett spektrum av ämnen, från grundläggande koncept till mer avancerade strategier, och är organiserad i flera tematiska kapitel:
Ledarskap och Management: Inkluderar teorier om motivation (t.ex. Maslows behovshierarki), ledarskapsstilar och organisationsstrukturer.
Strategi: Behandlar modeller för affärsstrategi, såsom SWOT-analys, Porters femkraftsmodell och Blue Ocean Strategy.
Marknadsföring: Förklarar grunderna i marknadsföring, från de fyra P:na (Produkt, Pris, Plats, Påverkan) till modernt varumärkesbyggande och digital marknadsföring.
Finans och Redovisning: Går igenom nyckelbegrepp som balansräkningar, resultaträkningar och metoder för företagsvärdering.
Produktion och Teknologi: Berör idéer som "lean production", kvalitetshantering (Total Quality Management) och effekten av teknologisk innovation.
Entreprenörskap: Belyser processen från idé till att starta och växa ett företag.