Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Att bli lärare i svenska

Att bli lärare i svenska

Inbunden bok. Liber. 1 uppl. 2019. 206 sidor.

Mycket gott skick. Lite nött pärm. Ren och fin inlaga!

Har över 1600 böcker. Köp fler för samfrakt!

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9789147129737
Titel
Att bli lärare i svenska
Författare
Caroline Liber - Jon Smidt
Förlag
Liber
Utgivningsår
2019
Omfång
206 sidor
Bandtyp
Flexband
Mått
195 x 247 mm Ryggbredd 13 mm
Vikt
454 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Att bli lärare i svenska är en grundbok för blivande lärare i svenskämnena i årskurserna F-6. Den är också tänkt att vara en bok att återvända till och hämta inspiration från som färdig lärare. Författarna är forskare med bred och lång erfarenhet från olika forskningsfält och utbildningar inom svenskämnena. Boken ger en gedigen kunskapsbas för lärares reflektiva praktik, i planering, genomförande och uppföljning.
Innehållet visar på den mångsidighet som karaktäriserar svenskämnena och behandlar följande teman:

svenskämnenas historia
läsning av skönlitteratur
samtalande, lyssnande, läsande och skrivande i svenskämnena och andra ämnen
grammatik i ett funktionellt perspektiv
multimodala texter
uppkopplade klassrum
svenska som andraspråk och flerspråkighet
svenska och dess grannspråk
bedömning i och av svenska
språklig sårbarhet.

Om författarna
Caroline Liberg är professor emerita i utbildningsvetenskap med inriktning mot läs- och lärprocesser vid Uppsala universitet. Hennes forskning rör frågor om vad det innebär att bli deltagare och medskapare av olika tal- och skriftspråkliga praktiker, hur dessa praktiker konstitueras och språkligt realiseras samt vilka normer och värden de vilar på.
Jon Smidt är professor emeritus i norskdidaktik vid NTNU, Trondheim. Som forskare har han intresserat sig särskilt för litteraturarbete, skrivning och skrivinlärning i skolan. Han har också lång undervisningserfarenhet från gymnasiet, universitetet och lärarutbildningen.