Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
BLHJ – Lunds stads järnvägar 1901–1939 – Bjärred–Lund–Harlösa järnväg
BLHJ – Lunds stads järnvägar 1901–1939 – Bjärred–Lund–Harlösa järnväg BLHJ – Lunds stads järnvägar 1901–1939 – Bjärred–Lund–Harlösa järnväg BLHJ – Lunds stads järnvägar 1901–1939 – Bjärred–Lund–Harlösa järnväg BLHJ – Lunds stads järnvägar 1901–1939 – Bjärred–Lund–Harlösa järnväg BLHJ – Lunds stads järnvägar 1901–1939 – Bjärred–Lund–Harlösa järnväg BLHJ – Lunds stads järnvägar 1901–1939 – Bjärred–Lund–Harlösa järnväg

BLHJ – Lunds stads järnvägar 1901–1939 – Bjärred–Lund–Harlösa järnväg

Häftad bok. Stenvall. 1987. 199 sidor.

Nära nyskick. –– NYSKICK på inlagan, verkar oläst! – Obetydliga kant- och ytmärken och blekt rygg på de mjuka pärmarna. –– Se fler bilder! ––

Bjärred-Lund-Harlösa järnväg, med föregångarna LBJ och LReJ, var endast 35 km lång, blev 38 år gammal och hade tidvis ryktet som Sveriges mest olönsamma järnväg. Ingen storslagen historia kan det tyckas.
• Men banorna hann ge upphov till bl.a två livskraftiga industrier och ett odödligt kåseri, och det var dramatiska år med konkurser och rekonstruktioner, omorganiseringar och upprustningar, projekt och experiment.

"Hardebergaspåret – minnen av en järnväg.
BLHJ, uttytt Bjärred-Lund-Harlösa-Järnväg, är namnet på det som en gång var Lunds stads järnvägar. 1901 öppnades sträckan Lund – Bjärred och 1905 sträckan Lund – Harlösa. Hardebergaspåret är en rest av den sistnämnda sträckan.
BLHJ gick med förlust redan från början. 1910 tog Lunds stad över driften. Men förutom militärer till Revinge, söndagsutflykter till dansbanan i Fågelsång och bönder på väg in till torghandeln på Mårtenstorget så var persontrafiken liten. Mest fraktades sten från Hardeberga och betor från omlandet. Underskotten växte och 1939 lades persontrafiken på BLHJ ner. Men ännu ett antal år fraktades sten på spåret. Sista trafiken ägde rum 2 februari 1966.
Hardebergaspåret startar vid Södertull mitt emot Mejeriet och söder om Södra Esplanaden. En bit in på spåret ligger fortfarande Lund Södra. Järnvägsstationen invigdes med buller och bång i maj 1905. Bland gästerna fanns både civil- och krigsministrarna. I bottenvåningen fanns väntsal och expeditionslokaler. Övervåningen inreddes som bostad åt stinsen. Huset finns kvar och används idag som fackföreningslokal.
Litet längre bort från Lund Södra hittar man banbyrån. Huset fanns troligen på tomten, när järnvägsbolaget köpte marken och är troligen från tidigt 1800-tal. När järnvägen byggdes användes huset först som entreprenörskontor och sedan som banbyrå. Idag är det föreningslokal.
Tvärs över Kastanjegatan hittar vi idag Stenkrossen – en kommunalt driven verkstad för projekt inom konst, kultur och innovation. Kvarteret har samma namn, Stenkrossen, och påminner om att här låg en gång stadens ”Nya materialgård”, d.v.s. ett upplag för grus, gatsten och liknande. Hit fraktades sten från Hardeberga – en anledning att denna järnvägssträcka inte lades ner förrän in på 60-talet. Till att börja med krossades stenen inne på materialgården." – Kulturportal Lund.

–– GLÖM INTE ATT TITTA PÅ ALLA MINA ANDRA BÖCKER! –– Samma fraktpris oavsett hur många böcker du beställer! (Gäller inom Sverige)

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9789172661059
Titel
BLHJ - Lunds stads järnvägar 1901-1939 : [Bjärred-Lund-Harlösa järnväg]
Författare
Ellerström, John - Sandin, Gunnar
Förlag
Malmö : Stenvall
Utgivningsår
1987
Språk
Svenska